Πόση ώρα την ημέρα μπροστά σε οθόνη; Τι προτείνει η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής…

Πολλοί γονείς επιτρέπουν στα παιδιά τους να περνούν ώρες μπροστά στις οθόνες smartphone, tablet, τηλεόρασης, και Η/Υ προκειμένου να μπορέσουν να έχουν κάποιες στιγμές χαλάρωσης μετά από μία δύσκολη μέρα. Όπως όμως τονίζουν οι ειδικοί πρέπει να βρεθούν τρόποι να περιοριστούν οι ώρες χρήσης των ψηφιακών μέσων κι αυτό πρέπει να γίνει από μικρή ηλικία πριν τα παιδιά εθιστούν σε αυτά.

Σε έναν κόσμο όπου τα παιδιά «μεγαλώνουν ψηφιακά», είναι σημαντικό να τους βοηθήσουμε να μάθουν υγιείς έννοιες της ψηφιακής χρήσης.

Οφέλη και κίνδυνοι από τις ψηφιακές τεχνολογίες

Τα οφέλη από την έκθεση σε ψηφιακά μέσα (τηλεόραση, Η/Υ, tablet, smartphones κ.α.), περιλαμβάνουν την έκθεση σε νέες ιδέες και την απόκτηση γνώσεων, τις αυξημένες ευκαιρίες κοινωνικής επαφής και υποστήριξης, τις νέες ευκαιρίες πρόσβασης σε μηνύματα και πληροφορίες για την προαγωγή της υγείας, την εξοικείωση με την τεχνολογία και τον χειρισμό ηλεκτρονικών υπολογιστών που αποτελεί σημαντικό εφόδιο για την μετέπειτα ένταξή στην αγορά εργασίας και την ενίσχυση των διαδραστικών ικανοτήτων.

Ωστόσο, η υπερβολική έκθεση σε ψηφιακά μέσα (τηλεόραση, Η/Υ, tablet, smartphones κ.α.) μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στην όραση, στην γονιμότητα[i] και άλλα προβλήματα υγείας λόγω αυξημένης έκθεση σε ηλεκτρομαγνητικές ακτινοβολίες[ii], οδηγεί σε αύξηση του χρόνου καθιστικής ζωής και κατά συνέπεια της παιδικής παχυσαρκίας, περιορίζει την κριτική ικανότητα και τη φαντασία των παιδιών, περιορίζει το χρόνο ανάγνωσης βιβλίων[iii], προκαλεί προβλήματα συγκέντρωσης ή/και υπερδιέγερση, εντείνει την κοινωνική απομόνωση και τα ψυχολογικά προβλήματα, διακυβεύει την ιδιωτικότητα των παιδιών και τα εκθέτει σε ανακριβές, ακατάλληλο ή μη ασφαλές περιεχόμενο και επαφές[iv].

Πόσο χρόνο μπροστά στην οθόνη;

  • Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής προτείνει τα εξής[v]:
  • Για τα παιδιά ηλικίας κάτω των 18 μηνών, αποφύγετε τη χρήση οθόνης, με εξαίρεση βίντεο κλήσεις.
  • Οι γονείς των παιδιών ηλικίας 18 έως 24 μηνών που θέλουν να εισαγάγουν ψηφιακά μέσα πρέπει να επιλέξουν προγράμματα υψηλής ποιότητας και να τα παρακολουθήσουν με τα παιδιά τους για να τους βοηθήσουν να καταλάβουν τι βλέπουν.
  • Το ίδιο ισχύει και για παιδιά ηλικίας 2 έως 5 ετών, περιορίζοντας τη χρήση οθόνης σε 1 ώρα ημερησίως.
  • Για παιδιά ηλικίας 6 ετών και άνω, τοποθετήστε σταθερά όρια στο χρόνο που αφιερώνει το παιδί μπροστά σε οθόνες και βεβαιωθείτε ότι τα ψηφιακά μέσα δεν αντικαθιστούν τον κατάλληλο ύπνο, τη σωματική άσκηση και άλλες συνήθειες που είναι απαραίτητες για την υγεία.

Κάντε το δικό σας οικογενειακό σχέδιο χρήσης πολυμέσων

Η online πλατφόρμα της Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής σας βοηθά να εντάξετε την χρήση ψηφιακών μέσων στην ζωή του παιδιού σας χωρίς να εκτοπίσουν σημαντικές δραστηριότητες όπως την ανθρώπινη επαφή, την οικογενειακή ώρα, τα υπαίθρια παιχνίδια, την άσκηση και τον ύπνο.

Μπορείτε να κάνετε το δικό σας σχέδιο κάνοντας κλικ στο: https://www.healthychildren.org/English/media/Pages/default.aspx

Συμβουλές στους γονείς από την Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής[vi]

  • Αντιμετωπίστε τα μέσα όπως θα κάνατε για οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα στη ζωή του παιδιού σας. Οι ίδιες οδηγίες για γονείς ισχύουν τόσο σε πραγματικό όσο και σε εικονικό περιβάλλον. Ορίστε όρια. Τα παιδιά τα χρειάζονται και τα περιμένουν. Γνωρίστε τους φίλους των παιδιών σας, τόσο online όσο και εκτός. Μάθετε ποιες πλατφόρμες, λογισμικό και εφαρμογές χρησιμοποιούν τα παιδιά σας, ποιες τοποθεσίες επισκέπτονται στον ιστό και τις online δραστηριότητές τους.
  • Περάστε χρόνο μπροστά στην οθόνη μαζί με τα παιδιά σας. Συνεργαστείτε και παίξτε με τα παιδιά σας όταν χρησιμοποιούν οθόνες – αυτό ενθαρρύνει τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις, τη σύνδεση και τη μάθηση. Παίξτε ένα παιχνίδι βίντεο με τα παιδιά σας. Είναι ένας καλός τρόπος να αποδείξετε την καλή αθλητική συμπεριφορά και την εθιμοτυπία τυχερών παιχνιδιών. Παρακολουθήστε μια παράσταση μαζί τους. Θα έχετε έτσι την ευκαιρία να συζητήστε και να μοιραστείτε τις δικές σας εμπειρίες ζωής. Μην παρακολουθείτε απλώς τα παιδιά στο διαδίκτυο, αλληλεπιδράστε μαζί τους – μπορείτε έτσι να καταλάβετε τι κάνουν και να συμμετέχετε κι εσείς μαζί τους.
  • Να είστε πρότυπο. Διδάξτε και μοντελοποιήστε την καλοσύνη και τους καλούς τρόπους στο διαδίκτυο. Τα παιδιά έχουν την τάση να μιμούνται. Περιορίστε τη δική σας χρήση των μέσων. Στην πραγματικότητα, θα είστε πιο διαθέσιμοι και συνδεδεμένοι με τα παιδιά σας αν αλληλεπιδράτε, αγκαλιάζετε και παίζετε μαζί τους αντί να κοιτάτε απλά σε μια οθόνη.
  • Δώστε έμφαση στις διαπροσωπικές σχέσεις – στην ανθρώπινη επαφή. Τα πολύ μικρά παιδιά μαθαίνουν καλύτερα μέσω της άμεσης επικοινωνίας. Οι συνομιλίες μπορούν να γίνουν πρόσωπο με πρόσωπο ή, αν χρειαστεί, μέσω βίντεο σε περίπτωση που κάποιο μέλος της οικογένειας βρίσκεται μακριά. Έρευνες έχουν δείξει ότι η άμεση επαφή με τα παιδιά βελτιώνει τις γλωσσικές δεξιότητες – πολύ περισσότερο από την “παθητική” ακρόαση ή την μονόδρομη αλληλεπίδραση με μια οθόνη.
  • Δημιουργήστε ζώνες χωρίς ψηφιακά μέσα. Απαγορεύστε τη χρήση της τεχνολογίας στο παιδικό δωμάτιο καθώς επίσης και κατά τη διάρκεια των γευμάτων, των οικογενειακών και κοινωνικών συγκεντρώσεων.Μη χρησιμοποιείτε τις συσκευές κατά τη διάρκεια του ύπνου των παιδιών (αν αυτά βρίσκονται κοντά σας) και φορτίστε τις συσκευές σας τη νύχτα και μακριά από τα παιδικά υπνοδωμάτια. Αυτές οι αλλαγές ευνοούν περισσότερο τον οικογενειακό χρόνο, τις πιο υγιεινές διατροφικές συνήθειες και τον καλύτερο ύπνο.
  • Μην χρησιμοποιείτε την τεχνολογία ως συναισθηματική πιπίλα. Τα μέσα ενημέρωσης μπορεί να είναι πολύ αποτελεσματικά για να διατηρούν τα παιδιά ήρεμα και ήσυχα, αλλά δεν πρέπει να είναι ο μόνος τρόπος για να μάθουν να ηρεμούν. Τα παιδιά πρέπει να διδαχθούν πώς να εντοπίζουν και να χειρίζονται ισχυρά συναισθήματα, να ανακαλύπτουν δραστηριότητες για να διαχειριστούν την πλήξη ή να ηρεμούν από την αναπνοή, να μιλάνε για τρόπους επίλυσης του προβλήματος και να βρίσκουν άλλες στρατηγικές για τη διοχέτευση των συναισθημάτων.
  • Εφαρμογές κατάλληλες για παιδιά – κάντε την έρευνά σας. Περισσότερο από 80.000 εφαρμογές χαρακτηρίζονται ως εκπαιδευτικές, αλλά ελάχιστη έρευνα έχει αποδείξει την πραγματική τους ποιότητα. Τα προϊόντα που έχουν τοποθετηθεί ως “διαδραστικά” θα πρέπει να απαιτούν περισσότερο από “ώθηση και ταλάντωση”. Κοιτάξτε σε οργανισμούς όπως το Common Sense Media (www.commonsensemedia.org) για σχόλια σχετικά με τις κατάλληλες για την ηλικία εφαρμογές, παιχνίδια και προγράμματα που θα σας καθοδηγήσουν για να κάνετε τις καλύτερες επιλογές για τα παιδιά σας.
  • Είναι φυσιολογικό για έναν έφηβο να περνάει αρκετές ώρες στο διαδίκτυο. Οι ηλεκτρονικές σχέσεις αποτελούν μέρος της τυπικής ανάπτυξης των εφήβων. Τα κοινωνικά μέσα μπορούν να υποστηρίξουν τους εφήβους καθώς εξερευνούν και ανακαλύπτουν περισσότερα για τον εαυτό τους και για τη θέση τους στον κόσμο των ενηλίκων. Απλά βεβαιωθείτε όσο γίνεται ότι κάνουν ασφαλή περιήγηση…
  • Προειδοποιήστε τα παιδιά σχετικά με τη σημασία της προστασίας της ιδιωτικής τους ζωής και τους κινδύνους που παραμονεύουν. Οι έφηβοι πρέπει να γνωρίζουν ότι μόλις το περιεχόμενο μοιραστεί με άλλους, δεν θα είναι σε θέση να το αλλάξουν ή να το αφαιρέσουν . Επίσης πρέπει να μάθουν να κάνουν χρήση των ρυθμίσεων απορρήτου ώστε να αποφεύγονται επαφές με ανθρώπους που σκόπιμα επικοινωνούν με παιδιά και εφήβους ώστε να τους εκμεταλλευτούν.
  • Θυμηθείτε: Τα παιδιά θα είναι παιδιά. Τα παιδιά θα κάνουν λάθη χρησιμοποιώντας τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Προσπαθήστε να χειριστείτε τα λάθη με ενσυναίσθηση και να μετατρέψετε ένα λάθος σε μια διδακτική στιγμή. Ωστόσο, υπάρχουν κάποιες ενέργειες, όπως ο σεξισμός, ο εκφοβισμός ή η δημοσίευση εικόνων που προκαλούν αυτοτραυματισμό, με τις οποίες μπορεί να έρθει αντιμέτωπο ένα παιδί. Κάτι τέτοιο μπορεί να δημιουργήσει ψυχολογικά προβλήματα στα παιδιά. Γι αυτό οι γονείς πρέπει να παρακολουθούν τη συμπεριφορά των παιδιών τους και αν παρατηρήσουν κάποια αλλαγή να ζητήσουν την βοήθεια του κατάλληλου ειδικού.

 

[i] https://www.home-biology.gr/ilektromagnitikes-aktinovolies/epiptoseis-ygeias/aktinovolies-kai-ypogonimotita[ii] https://www.home-biology.gr/ilektromagnitikes-aktinovolies/epiptoseis-ygeias/sos-gia-paidia-kai-egkyous[iii] https://momlovesbest.com/screen-time-kids[iv] http://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/early/2016/10/19/peds.2016-2592.full.pdf[v] https://www.aap.org/en-us/about-the-aap/aap-press-room/Pages/American-Academy-of-Pediatrics-Announces-New-Recommendations-for-Childrens-Media-Use.aspx[vi] https://www.aap.org/en-us/about-the-aap/aap-press-room/news-features-and-safety-tips/Pages/Children-and-Media-Tips.aspx

Πηγή: www.home-biology.gr

Σχόλια

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

To Top
error: Το περιεχόμενο προστατεύεται !!